Eva van Geenen - evavangeenen@me.com - www.evavangeenen.nl

Maak een achtergrond of patroon van wolken

Ik ben in de wolken met een ontdekt foefje. Ik ontdekte namelijk hoe ik een achtergrond/patroon met deze wolken kan maken in Photoshop. Dat is toch heerlijk, ik ga het even met je delen. In tutorial vorm, voor de enigszins gevordenden, maar als je vragen hebt, stel maar.

 Zo komt het er uit te zien:


Omdat het een patroon is, kan je dit groter en kleiner maken zonder dat je onderbrekende naden gaat zien.

Kan je bijvoorbeeld voor een leuk geboortekaartje gebruiken (voor het geval het om een wolk van een baby gaat):



Voor een jongetje...





Of voor een meisje...




Of om letters mee te maken...

Zo maak je dit patroon:

1. Teken een wolk, scan m in en bewaar hem als jpg. Open de jpg, verwijder de witte achtergrond, zodat je een wolk hebt zonder achtergrond en bewaar deze als png.

2. Open een nieuw document met vierkante afmetingen, bijvoorbeeld 10x10 cm. Plaats hierin de png. Geef de achtergrond een kleur, zodat je straks beter ziet waar het bedekt is en waar niet.




3. Dupliceer de laag met de wolk. Selecteer de bovenste layer en ga naar Filter>Other>Offset.



Schuif zodat de wolk zoveel mogelijk veld inneemt (dat kan d.m.v. de schuifbalken, maar ook d.m.v. schuiven met de muis op het canvas zelf)



4. Dupliceer de onderste laag weer en herhaal stap 3. Herhaal dit net zo lang tot het hele canvas bedekt is.




5. Als het hele canvas bedekt is, ga dan naar Edit>Define Pattern



Hoera! Je hebt nu Een Wolk van een Patroon!





No comments: